Tomten finns - och djävulen också

OK, så här ligger det till. Efter noga undersökningar har jag kommit fram med en teori. Tomten är Djävulen. Djävulen är tomten. Jo, det är sant och för att övertyga er kommer här några argument som styrker min teori.

*Som bekant så har ju Tomten röda kläder och allt som oftast så framställs ju Djävulen som en röd figur

*Varför tror ni Tomten har sin toppluva och sin stövlar? För att dölja sina Djävulshorn och bockfötter såklart?

*Både Tomten och Djävulen har små medhjälpare. Tomten har sina nissar och Djävulen har sina imper, eller smådemoner som dom också kanske kallas. Klär Imperna ut sig till tomtenissar när dom är på Nordpolen? Mycket möjligt, säger jag.

*Och på tal om Nordpolen. Vem kan egentligen bo där utan att frysa ihjäl? Just det, Djävulen. Han är ju nästan gjord av eld.

*Tomten/Djävulen håller på att ta över julen som högtid från kristendomen. De flesta lägger större vikt på tomtar och julklappar än på Jesus födelse. Ett bakslag för kristendomen och Djävulen jublar i hellvetet...eller på Nordpolen.

*Djävulen har ju ofta sysslat med frästelse. Och det kan man väl säga att Tomten också gör med sina julklappar och så.

*Ni som har sett filmen De Misstänkta (med Kevin Spacey) kommer kanske ihåg sista repliken: "The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist". Och det funkar ju, Inte många tror på Djävulen. Och hur många tror på Tomten egntligen? Antagligen ännu färre. Samma trick där alltså.

*Och det kanske mest avslöjande: Engelska ordet för Tomten är ju Santa Claus eller bara Santa. Kasta om bokstäverna och vad blir det? Exakt, Satan.

Självklart är min teori antagligen inte helt flawless. Men erkänn att det inte känns alldeles för otroligt.


Kommentarer
Postat av: tinatoon

Du har just skaffat dig en hängiven beundrare. SJÄLVKLART stämmer det! =D

Postat av: Oscar the allmighty

Tomten är snäll
satan är dum


santa claus train
ansat usaclintar
just de!!!

2005-12-04 @ 11:56:44
Postat av: Christmas Nazi

Omg... under hela mitt 18åriga liv har jag varit Satansdyrkare.. how did I not see the signs?!

2005-12-06 @ 15:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback