Tidernas bästa triologi

Har börjat se film-historiens bästa triologi i ett svep. Sagan om ringen? nä knappast. Gudfadern? Nope. Matrix? don't make me laugh. Triologin jag pratar om är Sergio Leone's Dollar-triologi som består av För en handfull dollar, För några få dollar mer och Den gode, den onde, den fule. 3 av dom bästa western-filmerna genom tiderna (bara Sergio Leone's Once Upon a Time in the West slår sig in där nånstans) med Clint Eastwood i huvudrollen som Mannen utan namn (fast han har olika namn i alla filmer). Sergio Leone är en av mina favorit-regissörer, jag älskar hans bildspråk och hans samarbete med kompositören Ennio Morricone, jag vet inget annat samarbete mellan regissör/kompositör som funkat bättre än de gör när Leone och Morricone är i farten.
Jag såg nyss "första" delen, För en handfull dollar som är en remake på filmen Yojimbo av Akira Kurosawa som är en annan favorit-regissör, och att den är den sämsta delen i triologin säger mer om hela Dollar-triologin än om just den filmen för den är riktigt bra. Anyway nu blir det snart För några få dollar mer för att sedan avsluta med en av dom vackraste filmerna genom tiderna, Den Gode, Den Onde, Den Fule. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback