Departed Affairs

Såg The Departed på bio idag och, ja vad ska man säga. Den är bra men den är alldeles för lik Infernal Affairs, HongKong-filmen som Departed är en remake av. Förutom ett liten förlängning av original-slutet (en onödig ändring ska tilläggas), längre början med mer bakgrund och en inte alltför givande kärlekshistoria (I Departed var huvudpersonerna med samma kvinna i IA så har dom varsinn och det är inte så mycket kärlek i den) plus några andra små ändringar så är dom båda filmerna nästan identiska, framförallt andra halvan av filmen, och därför tycker jag att Infernal Affairs är en bättre film. Departed har en bra sak och en dålig sak som inte originalet har. Den dåliga; Mark Wahlbergs karaktär Dignam som enligt mig är en av dom most annoying charachters ever. Den bra saken; Skådespelet. Det är absolut inget fel på skådespelarinsatserna i Infernal Affairs, tvärtom, men den har ingen Jack Nicholson som är underbar i Departed, men faktum är att Leo DiCaprio är minst lika bra. Dessa två gör Departed till en riktigt bra film men Infernal Affairs är fortfarande nummer ett, fast jag kan tänka mig att dom som sett dom båda filmerna i omvänd ordning tycker tvärtom.

Betyg: 7 eller 8 av 10 har inte riktigt bestämmt än

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback