Ich bin ein konspirationsälskare

Såg alldeles nyss Oliver Stones film JFK, den sanna historien om New Orleans chefsåklagare, Jim Garrison (spelad av Kevin Costner), som märker att mordet på president John F Kennedy inte gick till som det såg ut att ha gått till. Eller rättare sagt som regeringen, FBI, CIA och alla andra authorities ville att det skulle se ut. Större delen går ut på Garrison och company jagar vittnen och ledtrådar som kan bevisa att Lee Harvey Oswald inte va den ende skytten vid attentatet. Men upplösning i rättsalen, där framgångsrike buisness-mannen Clay Shaw (spelad av Tommy Lee Jones) anklagas för att vara delaktig i konspirationen mot JFK, höjer en bra film till en jäkligt bra film. Här får verkligen Costner brilljera och slutpläderingen är, om än väldigt sentimental och patriotisk, magnifik (att Garrison nästan börjar gråta va inte me i manus utan Costner vart så starkt påverkad av vad han sa så de kom naturligt). Under rättegången nämns även dom klassiska grejerna som "the magic bullet", "the grassy knoll" och "back, and to the left". I övriga roller finns också fantastiska prestationer av bl a Joe Pesci, Kevin Bacon, Donald Sutherland. Även Wayne Knight, mest känd som Newman i Seinfeld, är med och apropå det; kolla in avsnittet från säsong 3 där Kramer och Newman blivit utsatta för en spottloska och Jerry gör en parodi på slutpläderingen från JFK.
En annan sak som gör att jag älskar filmen är att jag är en sucker för konspirationsteorier i största allmänhet. Jag är dessutom väldigt duktig på tro på dom, eller jag är dålig på att avslå dom rättare sagt, jag håller gärna dörren öppen. Exempelvis att första månlandningen var fejkad eller att USA själva låg bakom 9/11 attacken (finns en film om det på nätet, Loose Change tror jag den heter)

Betyg på JFK då?  9/10

Kommentarer
Postat av: Gustavuna

Perfect work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback