The Insider

Märkte att jag hade en film i min samling som jag inte hade sett nämligen The Insider. Det var ett ganska bra tag sen jag köpte den faktiskt.

The Insider handlar om en forskare, Jeff Wigand (Russel Crowe), på ett stort tobaksföretag som fått sparken efter att fått reda på att cancerframkallande ämnen används i cigaretter bara för smakens skull. Han skriver under ett tystnadsplikts-avtal med företaget men CBS 60 Minutes-producenten Lowell Bergman (Al Pacino) får nyss om storyn och vill göra en intervju med Jeff. Men hot från tobaksföretaget mot både Jeff och CBS försvårar det hela. Jag tycker filmen är riktigt bra framförallt tack vare Pacino & Crowe. Michael Mann står för regi och berättar på ett mycket bra sätt hur journalisten Bergman kämpar för att få ut sin story och hur Wigand kämpar för att försöka leva ett fortsatt normalt liv. Filmen är baserad på verkliga händelser.

Betyg 8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback