2 x Bio

Ja som jag nämnde tidigare så vart de två biobesök på två dagar. Först på torsdag:

Harry Potter och Fenixorden
Tyckte att den femte filmen i HP-serien var helt ok men verkligen inget mer. Steven Kloves (stavning?) som skrev manus till dom fyra första är i denna film utbytt och det märks. Längsta boken blev kortaste filmen, det säger det mesta. Nästan allt som inte har direkt med själva huvudhandlingen i Fenixorden är borttagna eller nerkortade. Det är bara Harry vs Voldemort som gäller här. Dom kommer till skolan, Umbridge gör livet surt för eleverna, Harry tränar eleverna i smyg, slutfight mot Voldemort å co. That's it. Pga detta så kändes filmen bara som en transport sträcka till dom två sista filmerna. Som tur är så kommer Steven tillbaka å skriver manus till film nummer 6, förhoppningsvis blir den bättre. En maffig sista halvtimme gjorde dock att Fenixorden är bättre än 1an och 2an men den är sämre än 3an och 4an.

6/10

Och igår såg jag:

Theee Siiiimpsoooons..... Movie
Åh herregud vad rolig den var. Började med ett hillarious avsnitt av Itchy & Scratchy för att sedan bara fortsätta. Som Expressen skrev; ett längre och lyxigare avsnitt av Simpsons, och visst det är precis som serien (förutom att dom får visa Bart naken) inga konstigheter inga nya försök att förnya serien Simpsons eller nåt sånt. En del har klagat på detta men inte jag, jag ville se The Simpsons och jag fick se The Simpsons. Och till dom som tror att filmen inte är nå bra bara för att dom tycker att senaste säsongerna varit dåliga får tänka om. Till The Simpsons Movie har dom allra bästa manusförfattarna från serien samlats; John Swartzwalder, Jon Vitti, Mike Scully, Mike Reiss, David Mirkin, Al Jean m fl plus att David Silverman regisserar vilket gör att filmen påminner om Simpsons guldera (ungefär mellan säsong 3 och 8) bara att det är i en lyxigare förpackning.
Handlingen då, ja som i vilket avsnitt av Simpsons som helst börjar det med nånting och slutar med nåt helt annat. I filmen så skaffar sig Homer en gris (Först kallad Spider-pig) vilket gör att Bart känner sig rejected och söker sig till Flanders. När Homer ska göra sig av med grisens avfall så dumpar han det i sjön (just efter Springfield fått ordning på sin katastrofala miljö) detta gör att dom får EPA (miljöskyddsverket) och president Arnold Schwarzenegger efter sig, beslutet "tas" att Springfield ska isoleras i en stor kupa. Ortsbefolkningen blir vansinniga på Homer som lyckas fly ut ur kupan med sin familj. Dom tar sig till Alaska för att starta ett nytt liv men när ett nytt beslut tas som innebär att Springfield ska sprängas i luften så lämnar familjen Homer för att försöka rädda sin gamla stad. Ensam så inser Homer att för att rädda sig själv å sin familj så måste han rädda staden som hatar honom.
Jag tycker att huvudstoryn med Homer funkar utmärkt och tillsammans med sidstorys om Lisa och hennes irländska nyfunna kärlek, Barts "konvertering" till Flanders och Springfield vs EPA så blir det super. Men det vikitgaste är ju att den är rolig, och rolig är den. Så många underbara skämt så jag kan inte plocka ut mina favoriter efter att bara sett den en gång. A joke a minute skrev nån recensent och det stämmer verkligen. Enda invändningen jag har är att det var för lite bi-figurer med i handlingen. Väldigt lite Mr Burns, Principal Skinner, Krusty mfl tyvär.

Som Simpsons fantast kan jag bara ge den 10/10

P.S. varför, VARFÖR måste biobesökare springa ut som om dom tror att det kommer giftig gas in i salongen så fort eftertexterna börjar rulla? Hälften missade Mr. Burns och Smithers snack efteråt och jag tror vi var 10-15 stycken som såg familjen Simpsons snack (inklusive Maggie's nästförsta ord) på slutet.

Kommentarer
Postat av: rikeman

måste den simp jag också. verkar najs. (bloggfylla)
eller fyllekommentar

2007-07-28 @ 23:41:43
Postat av: Mikalanne

Had to leave my mark, Nice site! Rugzar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback