Del 4, Fredag: Chorizo, gula fjortisar och en ovälkommen comeback

Sista delen om min sthlm/metallica-resa

På natten efter Metallica var man ju duktigt hungrig efter att ha ätit en stor macka och en lite cheeseburgare under hela torsdagen plus att man var rätt fysiskt aktiv under samma dag. Jag och Johan gick, med en sannslös verk i fötterna (mina utslitna häldynor bör egentligen inte utsättas för sånt här), längs Kungsgatan mot city för att hitta nånstans att äta men alla McD och andra ställen var överfulla. Till slut tog vi en taxi till Gamla stan och tänkte att man kunde äta nåt på den seven eleven affär vi besökte tidigare på morgonen. Vi vart aningens less när vi upptäckte att det var stängt. Till slut hittade vi iaf ett korvstånd utanför Medusa Rock Bar (måste undersöka det stället nästa gång jag är i Stockholm) och köpte varsin Chorizo och jag lovar att det är den godaste korv jag någonsin ätit. Till och med fotvärken försvann för en stund (jag sa det till Johan då och lustigt nog kände han samma sak). Nån fest var aldrig att tänka på efter att ha stått å fightats framme vid staketet med armbågar (fick en armbåge stenhårt i huvudet i början av konserten så jag hade huvudvärk första halvan, vilket jag inte tänkte på altför mycket), skalliga stora typer (väldigt få där jag stod med långt hårdrocks-hår) och mobil-filmande idiotiska tjejer (det var bara en men hon var riktigt jobbig och fattade ingenting om vad som pågick typ). Istället vart det hem å sova på vandrarhemmet.
På fredagen fick man sig en mycket välbehövlig dusch innan man behövde dra sig från vandrarhemmet. Med tanke på att jag fortfarande hade ont i fötterna och verk i överkroppen smög sig på plus en fet blåning på bröstkorgen från staketet (Johan hade liknande "problem") så kände ingen av oss så mycket att gå på stan. Vi tog oss först från Gamla Stan å satt oss å vilade i Rosenbadparken (tror jag den hette) tills det började regna, då tog vi oss mot drottninggatan för att gå mot Cityterminalen. Jag hörde att dom spelade Blackened på Bengans skivaffär så vi tog en sväng in dit och jag köpte American Psycho. Efter det gick vi på McDonalds för att sedan sätta oss på City Terminalen och vänta i ett gäng timmar till bussen. Kortspel tog en del av tiden bl a "Hockey" (Modo vann mot Färjestad med 3-0 i matcher).
När vi satt och väntade som allra mest kom två fjortisar och satt sig i närheten och började kolla sitt smink:

Fjortis 1: Meh, alltså jag ser ju helt gul ut! Ser jag gul ut?
Fjortis 2: Nä du ser orange ut.

Det är inte lätt alla gånger.
Efter den långa väntan kom så bussen, eller bussarna. Dom som skulle till övik fick gå på en buss och dom som skulle kortare bit fick ta en annan buss vilket innebar att man fick spendera den drygt 7 timmar långa resan själv. Men dom kanske visar nån film iaf tänkte man men nädå. En rätt oldschool buss där film inte var att tänka på. Till råga på allt så steg en värdinna på i Gävleborg och självklart så var det samma boring woman som på nedresan och sättet hon hasplade ur sig informationen på var ingen engångsföreteelse kan jag säga (Why-buss?).
Lyssnade på Mastodon's skiva Blood Mountain några gånger iaf å hellvete vad bra dom är alltså. Resans höjdpunkt var dock när jag kollade ut genom fönstret och såg en rolig syn. En liten byggnad med en skylt med texten "Pehrs Maskin" stog mitt på en stor parkering runt om sig. På parkeringen fanns endast en röd truck-liknande sak. Jag antar att det var den som var Pehrs Maskin. Det såg jäkligt skoj ut iaf. Annars gick mestadelen av resan ut på att försöka komma på vilken kändis som busschaufören lät som. Först tänkte jag Kjell Lönnå men det var inte han, jag grubblar fortfarande.

För att summera denna resa: Vad kan jag ta med mig?
*Med blåningen i åtanke så känns det som att nu när man stått längst fram en gång på Metallica så räcker det, blir nog några meter bak nästa gång så man kan njuta till fullo utan att lägga all kraft på att försöka stå upp.
*Gamla Stan är extra mysigt att gå i på kvällen
*Buss är billigt men jobbigt
*Att få lastbilar att tuta är verkligen inte så roligt som vissa i Metallica-kön tycker
*Om man vill åka gratis från Stockholm till Söderhamn (eller övik - härnösand) så åk med Y-buss dom kollade iaf inga biljetter förrän då.
och säkert massa andra viktiga grejer. Hur som helst var det en extremt lyckad resa som var värd varje öre och varje minut i kö. Men nu är det back to reality som gäller. Måste städa innan kvällens sommarpersonal-fest känns som ganska jävla drygt men whatever.

Kommentarer
Postat av: Jay

Jag fick ju aldrig något bra målvaktskort! Du har säkert märkt din kortlek ;)
Detta måste göras om, definitivt. "Same time next year!"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback