Transformers - Not much more than meets the eye

3:e biobesöket på 6 dagar och idag blev det Transformers. Som liten kid så lekte man med och såg på en hel del Transformers och när jag först hörde att det skulle komma en live-action film om dom utomjordiska robotarna så vart jag jäkligt taggad. Min upphetsning svalnade dock en hel del när ajg fick reda på att Michael Bay skulle regissera. Hur som helst när en kompis har lust å se den så får man ju ställa upp.
För att recensera kortfattat kan jag skriva att filmen sög i 1 - 1½ timme sen kom Transformers igång och det vart skitsnygg action och man tänkte inte lika mycket på att den sög.
Om jag ska göra en lite mer djupgående recension så kan jag ju börja med det som var bra, själva huvudattraktionen; Transformers themselves. Sannslöst snyggt gjorde, framförallt själva transformeringen och dom bjöd på rejält bra action i den slutgiltiga fighten. Sen var Shia Lebouf bra i huvudrollen och Megan Fox var het.
Där tar det slut på det som var bra, nu till det som var dåligt. Det jag störde mig mest på var det usla manuset. Allow me to demenstrate:
Defense Secretary John Keller (överspelad av Jon Voight) ska introduceras i filmen genom att hålla ett tal för några highschool-studenter. Innan han går upp på scenen kommer nån och säger "hello, Defense Secretary Keller" Keller byter en mening med nån annan kille. Klipp till några av eleverna som säger "look, there's the Defense Secretery" och drar nåt uselt "actionfilms-skämt". Och som om vi inte visste att han är Defense Secretary nu så säger nån jäppe högt när Keller går ut på scen "ladies and gentlemen, Defense Secretary Keller". På ca 5-6 meningar så sades det att han var Defense Secretary 3 gånger. I think we got it the first time liksom.
Sen, som i alla Michael Bay's filmer, så är "actionfilms-humorn" väldigt påtaglig i denna film och dom outhärdliga one-linesen står som spön i backen.
Sen fattar jag inte meningen med soldaterna i början, varför fick dom, framförallt han som såg ut som Johnny Knoxville, massa bakgrundsstorys om dom ändå i stort sett skulle glömmas bort helt i resten av filmen. Bättre att fokusera helt på den lama geeky-boy-gets-girl-of-his-dreams-storyn (även om det var svårt att se Lebouf som geek) som var huvudstoryn förutom själva Transformers-kriget.
Ensemblen var väl inget speciellt att hänga i julgranen förutom Lebouf då som trots kämpande med det dåliga manuset klarade sig bra. inte ens en favorit som John Turturro kunde rädda upp det hela utan han, liksom Voight, spelade över.
Den maffiga action man bjöds på och för att det är just Transformers räddar den dock från fulltsändig katastrof

4.5/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback