Sista dagen går i studentens tecken

Sista praktikdagen på Mittnytt idag och vi håller på me nåt inslag om studenten. Detta inbar att vi på förmiddagen, för att intervjua nån student, fick lov å sitta å lyssna på nån finlands-svenska som höll föredrag om vett & etikett inför balen. Det var väldigt roligt på många sätt å vis. Det vart väldigt hillarious i all sin korrekthet, och sen finlands-svenskan på det. Några höjdpunkter var att servetten, efter man har ätit, ska läggas "lite slarvigt hopvikt" till vänster om tallriken. Jag skulle gärna vilja höra definitionen på "lite slarvigt". Sen var det vääldigt viktigt att veta om att maten serveras från vänster, såvida inte servitören är vänsterhänt då kommer maten från höger. Min slutsats är att man ska ringa restaurangen i förväg och kartlägga personalen för att veta vilka som är vänster respektive högerhänta så inga missöden inträffar. Dessutom var det skoj när hon gick igenom hur man skulle presentera sig och skulle vara lite ungdomlig å la in ett typ i en mening men med finlands-svenskan vart det "då kan man säga tyyyyyyp 'hej jag heter August Palm'". Sen fattar jag inte vad kvinnan tänkte med när hon skulle visa hur man lägger besticken på tallriken, hon försökte nämligen visa på ett bord som stog på scenen ovanför alla åhörare så det var omöjligt att se vad fan hon menade. Visst man förstod ju vad hon menade med att dom ska ligga som klockan visar 16.20 men att hon kom på tanken att visa det på en bordsskiva som ligger ovanför allas huvuden finner jag rätt så underhållande.
Så det har än så länge varit en skojig slutdag på praktiken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback