Modern Film-Noir (Brick)

Såg nyss filmen Brick från 2005 skriven och regisserad av Rian Johnson.

High school-studenten Brendan (spelad av Joseph Gordon-Levitt som även spelade yngsta killen i 3:e Klotet från Solen) får ett samtal från sin ex-flickvän Emily (Emilie De Ravin, Claire i Lost) som säger att hon behöver hjälp. Brendan försöker hitta henne men det slutar med att han bara hittar hennes lik. Nån måste ligga bakom detta, men vem? För att Brendan ska få några svar försöker han bli tjenis med skolans knarkkung The Pin (Lukas Haas), som ständigt följs av den våldsamme Tugger (Noah Fleiss). Samtidigt som han blir mer å mer involverad i knarkaffärerna försöker Brendan och hans kompis Brain (Matt O'Leary) luska fram vad som egentligen hände med Emily.
Jag älskade verkligen stilen och känslan i denna film. Det märks att den är influerad av gamla Film-Noir filmer samtidigt har den liksom en fräsch style of it's own. Manuset är helt ok med en bra story, man vill veta lika mycket som Brendan vill veta vad som hände med Emily. Joseph Gordon-Levitt är mycket bra i huvudrollen.
Ett minus för Brick är att man som tittare inte får så mycket att fundera på när det är slut, allt blir klart som korvspad i slutet vilket är lite synd tycker jag när jag gillar filmer som ger mig något att tänka på efter jag sett den. Men så länge den varade så gillade jag den

Betyg: 8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback