Årets Album 2008: # 2



Artist: The Mars Volta
Titel: The Bedlam in Goliath
Bästa spår: Ilyena, Wax Simulacra, Ouroborous

Hade den släppts ifjol som det var tänkt så hade mitt favoritbands fjärde skiva blivit 2007 års album. Nu drog det ut på tiden och vart istället det album jag sog mest fram emot 2008. Alla mina förhoppningar inträffades.
Sedan debuten De-Loused in the Comatorium så har varje skiva TMV gjort blivit lite sämre (ytterst marginelt alla 3 är sjukt grymma) men med The Bedlam in Goliath svänger det om igen. Omar har sagt att dom fick en nytändning med nya trummisen Thomas Pridgen och inget ont om den tidigare batteristen John Theodore men jag tror också att bytett är en stor förklaring till denna underbara skiva. Bästa låten på skivan, Ouroborous, innehåller ett sinnesjukt trumspel som visar hur äckligt skicklig denna kille är.
Detta är nog också den ösigaste skivan dom gjort. Aberinkula inleder skivan i full fart från första skivan. Sen kommer en magisk Mars Volta-övergång till andra låten Metatron. Tredje spåret Ilyena inleds med Cedric-sång överöst i effekter, när hans riktiga röst kommer in i samma stund som resten av bandet börjar kräma på är det på nytt Mars Volta-magi. Den inledande kvintetten av låtar når sin kulmen i och med duon Wax Simulacra/Goliath. Efter denna början tappar skivan lite. Torniwuet Man, Cavalettas och framförallt Agadez är dock mycket bra men Askepios som kommer efter den är mest bara konstig (och då är det ändå Mars Volta vi snackar om). Men efter det kommer tidigare nämnda Ouroborous som efter jag såg den live i vintras har blivit min TMV-favorit. Allt är så jävla bra med den.
Jag var ju ganska säker på att detta skulle bli årets skiva och det var det också med tanke på hur grymt bra den är fram till den 22 september.... 

Kommentarer
Postat av: Varg Lamu

Vi tycker alla olika, jag håller inte alls med dig. Det fina med The Mars Volta är ju innovationen (ja visst deras musik har mycket influenser och plagiat från traditionell musik samt gammal prog rock, men innovationen kvarstår). Jag kan inte i hela mitt liv begripa mig på hur man kan ha både Metallica och The Mars Volta på samma mp3 spelare. Det ena liksom besudlar det andra på nåt vis. Det är ju helt olika tänk och koncept bakom dessa projekt. Det förklarar kanske varför du motiverar ditt gillande av Ouroboros med att Thomas Pridgen är en grym trummis, vilket för mig är ett helt obegripligt berörande av en så jävla häftig och fullkomligt galen låt. Det är liksom den tanken som genomsyrar hela band som Metallicas koncept. Pretentiositet, fokus på teknik och göra karriär. Jag är riktigt äcklad av Metallica och alla sådana band. Och jag förstår inte hur du kan säga att TMV har gjort sämre och sämre skivor. Deloused är ju den mest poppiga skivan som dessutom en jävla pop producent har fuckat sönder. Aja jag håller inte alls med dig! Jag var bara tvungen att säga vad jag tycker, det är fascinerande att man kan tycka så olika. Ha det gött!

2010-04-16 @ 19:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback