2 Biobesök senaste veckan

I söndags så var jag och Karin uppe i Umeå och när vi var där passade vi på att kolla in Roy Anderssons senaste film, Du Levande, på bio. Den var riktigt jäkla bra, precis i samma stil som Sånger Från Andra Våningen så om man gillar den så kommer man även gilla denna. Den är uppbyggd av 50 mer eller mindra statiska scener utan någon direkt handling. Mina favorit-scener är mattförsäljaren som har en dålig dag och billistens dröm om hur han blir dödsdömd efter att ha försökt sig på dra-bort-duken-under-porslinet-tricket.
Manuset är helt underbart, man kanske kan tro att det är väldigt djupt men egentligen är budskapet väldigt enkelt om man tänker lite, och scenerna är stundom komiska, stundom tragiska men oftast båda två. Och jag älskar Roy's speciella filmteknik med dom ytterst få kamerarörelserna och den grådisiga färgen som gör att han verkligen sticker ut bland andra filmare. Denna var väl värd alla priser på Guldbagge-galan.

Stark 8/10

image55

Sen igår så släpade jag och Karin med oss Dennis för att se Sweeney Todd: The Demon Barber Of Fleet Street. Skräckmusikalen av Tim Burton och med Johnny Depp som den mordiske barberaren. Jag är varken ett fan av musikaler eller av blodig skräck men jag gillade verkligen denna film. Kanske för att dom två genrerna slås ihop eller för att Tim Burton är så jäkla genialisk (förmodligen lite av varje). Filmen handlar om Benjamin Barker som kommer tillbaka till London som Sweeney Todd efter att ha varit till sjöss en massa år pga att han blev oskyldigt dömd av domare Turpin som egentligen bara var ute efter Todd's fru och nu vill Sweeney ha hämnd. Todd söker upp sin gamla salong som ligger ovanpå ett uselt bageri. Tillsammans börjar dom göra köttpajer av människokött från övervåningen där Todd skär halsen av sina kunder.
Framförallt är denna film jäkligt snyggt gjord i typisk Tim Burton-stil, mycket bra skådespel framförallt Depp, Alan Rickman som Turpin och inte minst Sacha Baron Cohen som italienaren Pirelli, även om man i stort sett satt och väntade på ett "It's nice" ala Borat.
Den blodiga delen vart aldrig för mycket tack vare musiken och musikaliska delen vart aldrig för mycket tack vare blodet. Perfekt balans i en riktigt bra film

8/10

image56


Kommentarer
Postat av: Punkie - Med Skräckblandad Förtjusning

Tim Burton kan nog inte misslyckas. Han har det inte i sig helt enkelt :D

Postat av: Anonym

Mattförsäljaren i Du levande, han är min musiklärare ^^

2008-03-24 @ 14:36:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback