7 timmar Ture

Senaste veckan så har hela Julkalendern från 1989 plöjts igenom. Det innebar lite drygt 7 timmar med Ture Sventon. uppdelat på 4 långfilmslånga avsnitt. Eftersom jag bara var 3 år när den gick som julkalender så kom jag inte ihåg så mycket, förutom delen när Ture är i London som jag sett vid senare tillfälle, men nu när jag sett igenom alltihop så måste jag säga att det är lätt den bästa julkalendern ever. Varför är det så bra? Svaret är enkelt; Helge Skoog som Ture Sventon. Han är helt lysande, antagligen det bästa han har gjort. Hans minspel och replik-leverering är helt outstanding, ingen kan se så nöjd ut eller så irriterad ut som Ture S. Men han är inte ensam, Johan Ulveson är klockren som Wille Vessla, Nils Moritz är härligt dryg som Herr Omar och Lena Nyman är väldigt söt som Sventons sekreterare Fröken Jansson. Sen är manuset fullständigt briljant. Bästa avsnittet är när Ture tar sig an ett fall som för honom till sin vän Omar i den Arabiska öknen, absoluta höjdpunkterna i avsnittet är när Ture knådar deg hos en bagare och när han på slutet blir irriterad över Omar's orolighet över en karavan som eventuellt är på väg mot hans semestertält varpå Ture surt slänger ur sig:

En karavan i öknen? klart det finns karavaner i öknen! Inte sett en öken utan karavan!

Köp eller hyr Ture på dvd det är verkligen värt det.

Kommentarer
Postat av: Charlize Theron

Home Page I am really excited! Very useful. It very impressive. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback