16 x Kurosawa

Idag beställde jag Akira Kurosawa - Collection Box V för härligt billiga 146 kr. Den 5:e och sista boxen i samlingen som även denna innehåller 3 filmer. I och med detta så har jag nu, tack vare en film utöver boxarna, har totalt 16 filmer av den japanska mästerregissören. Som ni kanske förstår så är han, tillsammans med Paul Thomas Anderson, min favoritregissör. Mina favorit-filmer av dom jag sett är Yojimbo, Nora Inu, Sju Samurajerna och Rashomon men då har jag inte hunnit kolla igenom box 4 som innehåller filmerna Den Berusade Ängeln (1948), Himmel och Hellvete (1963) och Onda Män Sover Gott (1960) och såklart inte heller box 5. I den ingår filmerna Blodets tron (1957), Mannen som trampade på tigerns svans (1945) och Madadayo (1993). Akira Kurosawa gjorde 32 filmer (vilket innebär att jag har hälften nu) innan han dog 1998.

Kommentarer
Postat av: Nikolaieli

Very Good! I love it.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback