Huvudmonstret

I onsdags så fick jag å dennis slutligen se Cloverfield på bio och det var värt väntan faktiskt. Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar innan riktigt men jag blev positivt överraskad ändå, framförallt för sättet den är gjord på och hur bra dom utförde det. 
Filmen börjar på ett avskedsparty i New York för att Rob ska åka till Japan för ett jobb. Hans bästa kompis Hud får i uppdrag att dokumentera festen. Efter ett tag så börjar allt skaka och halva Manhattan släcks, först tros det vara en jordbävning men det visar sig vara ett gigantiskt monster som attackerat the big apple. Kaos utbryter, festen avbryts och Rob bildar grupp med sin bror Jason, Jason's flickvän Lily, Lily's kompis Marlena och Hud med filmkameran. Istället för att ta sig i säkerhet så bestämmer sig Rob för att försöka rädda Beth, tjejen som han är kär i, som hade dragit från festen tidigare och nu fastnat i sin lägenhet och resten hänger på. Så vi för följa med denna lilla grupp som försöker fly från monstret och dess avarter på och under Manhattans gator.
Som ni kanske redan vet eller anar så är den film man ser "upphittade band" från filmkameran som Hud springer runt med. Inte första gången precis samma sak i Blair Witch Project som jag dock inte sett så jag kan inte riktigt jämföra. Jag kan dock säga att jag gillar det sättet att filma på och att dom utför det riktigt bra, det känns äkta vilket kan förklara varför vissa biografer hade åksjukevarningar på vinsningarna av denna film. Visst det är för bra kvalité för att vara en vanlig handhållen kamera men det tänker man inte riktigt på. Sen är det en najs touch när det ibland kommer in gammalt material som redan finns på bandet som Hud använder i kameran.
Storyn, manus och skådespelare är väl inget att hylla till skyarna precis men inget av dom delarna är dåligt. Däremot får monstret ett litet minus, mest pga att jag hade fått för mig att man knappt skulle få se det men man såg väldigt tydligt och på nära håll flera gånger vilket tog udden av det lite. Sen får man inte veta nåt om monstret heller fast det hade nog inte gjort filmen nå bättre, snarare tvärtom.
Overall så är Cloverfield en riktigt bra bio-film.

7,5/10

P.S. Det var ju alltså premiär för Cloverfield i Övik när vi såg den, kan ju bara säga att det var jag, dennis och tre till i salongen. Bio-kulturen här i stan kommer jag aldrig bli klok på.

Kommentarer
Postat av: Kersan

Öviks bion is tha shit asså!

2008-03-21 @ 18:06:47
Postat av: rikeman

Vet Örnsköldsvik att det finns en bio i staden? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback