Året var 1967...

En lista var längesen jag gjorde så därför tänkte jag göra en nu. Först tänkte jag lista top-5 60-tals låtar när jag kollade på några tänkbara insåg jag att många kom 1967. Gjorde en djupare granskning av musikåret 1967 och hittade många godbitar så jag tänkte göra en top 5 låtar från 1967. Men ju mer jag granskade ju fler godbitar kom fram så här kommer dagens lista:

Top 20 låtar från 1967 (OBS bara en låt per grupp):

20. Neil Diamond - Girl, You'll Be A Woman Soon
19. The Kinks - Waterloo Sunset
18. Paul Revere & The Raiders - Him Or Me - What's It Gonna Be?
17. The Who - I Can See For Miles
16. Pink Floyd - Lucifer Sam
15. Velvet Underground - I'm Waiting For The Man
14. The Small Faces - Itchycoo Park
13. Jefferson Airplane - Somebody To Love
12. Scott McKenzie - San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)
11. Bob Dylan - All Along The Watchtower
10. Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
09. The Turtles - Happy Together 
08. The Box Tops - The Letter
07. Jimi Hendrix - The Wind Cries Mary
06. Van Morrison - Brown Eyed Girl
05. Cream - Sunshine of Your Love
04. The Doors - Light My Fire
03. The Beatles - I Am The Walrus
02. The Rolling Stones - She's A Rainbow
01. The Moody Blues - Nights In White Satin


Ni (pappa) får gärna komma med synpunkter eller låtar jag "glömt"


PS: Herman Hermit's - No Milk Today hade egentligen en plats tills jag upptäckte att den släpptes 1966. Yardbirds - For Your Love bör också nämnas, hade tänkt ha me den i den "ursprungliga" top 5 60-tal-listan men även den släpptes 1966.

Edit: Bytte ut Aretha Franklin mot Neil Diamond

Kommentarer
Postat av: Mr Fajlone

Wow. Vilket musik-år.
Helt sjukt bra låtar och artister.

Postat av: Ostn himself

Ja de är smått galet, plus att dom flesta av grupperna/artisterna gjorde ännu fler nästan lika underbara låtar samma år. Är smått avundsjuk på min far som var 18 år under detta härliga årtal.

2007-07-10 @ 01:37:45
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: Beorn

Mycket bra låtar.
Nights in White Satin är en personlig favorit.

2007-07-10 @ 08:56:31
Postat av: Jigsaw

En del bra låtar där, men också en del som jag inte ens hört talas om. :D
Och ja, Tools "Aenima" är jävligt bra det också. Men jag hade svårt att välja så jag tog det nyaste albumet.

2007-07-10 @ 12:43:00
URL: http://jigsaw.webblogg.se
Postat av: Pappa Janne

Kul med en sådan här lista från ett helt otroligt år. Inte för inte har ju Ulf Lundell - en av dessa fantastiska 49-or... - gjort en låt om just 1967: Sextisju, sextisju.
Om själva top 20-listan vill jag göra följande kommentar:
Tycker att Beatles hade en ännu bättre låt från 1967, nämligen Strawberry Fields Forever (kanske deras bästa någonsin!). Och att den tillsammans med Procol Harums A Whiter Shade Of Pale och Jimi Hendrix The Wind Cries Mary då borde ligga bland de tre främsta.
Annars fanns det ju otroligt många bra låtar från detta 1967 som borde vara aktuella får en sådan här lista, som gott och väl kan omfatta uppemot 50 låtar!
Här några (utan inbördes ordning):
Young Rascals - Groovin´
Jefferson Airplane - White Rabbit
Tommy James & The Shondells - I Think We´re Alone Now
American Breed - Bend Me, Shape Me
John Fred & His Playboy Band - Judy In Disguise
Buffalo Springfield - For What It´s Worth
Sam & Dave - Soul Man
Sonny & Cher - The Beat Goes On
Neil Diamond - Girl You´ll Be A Woman Soon
Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin´
Supremes - Reflections
Lovin´Spoonful - Nashville Cats
Donovan - Mellow Yellow
Four Tops - Standing In The Shadows Of Love
Mamas & Papas - Dedicated To The One I Love
Eric Burdon & The Animals - San Franciscan Nights
Bobbie Gentry - Ode To Billie Joe
Hollies - Carrie Anne
Monkees - I´m A Believer
Stevie Wonder - I Was Made To Love Her
Simon & Garfunkel - 59th Street Bridge Song
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Jackson
Keith West - Excerpt From A Teenage Opera
Tremeloes - Silence Is Golden
Byrds - So You Want To Be A Rock And Roll Star.
Ja, det finns flera som skulle platsa här. Hur som helst var 1967 ett alldeles otroligt popår, det var ju också då som tidernas bästa skiva - Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band med Beatles - kom.

2007-07-13 @ 12:13:54
Postat av: Ostn himself

hehe, nice nice pappa. Några kommentarer på din kommentar. 1. Gimme Some Lovin' hade störst framgång 1967 men släpptes faktiskt redan 1966. 2. White Rabbit tänkte jag ta med men du kanske missade att jag tog en annan bättre Jefferson Airplane-låt. 3. Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon missade jag och den får helt klart en plats på listan så här i efterhand.

2007-07-14 @ 01:45:35
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: Bilalmette

Very well done site! Please keep up the good work.

2010-01-06 @ 09:03:44
URL: http://bilalmette.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback