Rix-bashning (Och Martin Stenmark får en känga)

Någon av mina medarbetare på ICA tycker att Rix FM är en mycket vettig radiokanal att ha i högtalarsystemet på dagarna. Detta är inte så vettigt enligt mig som har kommersiell radio som ett av mina allra största hatobjekt (Inte så långt efter AIK t ex). Att packa upp Softlan Ultra blir tredubbelt så jobbigt när man hör Idol-Ola's (eller är det Idol-Danny? eh whatever) låt Tokyo för 3:e gången på 2 timmar.
Alltså jag förstår mig inte riktigt på Rix och deras slogans. "Bäst musik just nu" och "Sveriges mest populära låtar"? Vad grundar dom det på? Dom går ju varken efter försäljningslistor eller kritiker så det är ju varken dom mest populära eller dom bästa låtarna. Och framförallt inte just nu, jag menar jag har inte sett Bon Jovi's It's My Life från år 2000, som spelades på Rix förra veckan, på några listor den senaste tiden (ironiskt nog spelades den låten precis efter deras slogan "bäst musik just nu").
Ok jag kollade på Digilistan nu som P3 brukar sända och jag får väl lov att säga att dom flesta låtarna där spelas på Rix, så länge dom inte innehåller några elgittarrer eller något annat rockigt, så "sveriges mest populära låtar" är väl hyffsat rätt iaf, men för det behöver man ju inte spela samma låtar varje timme.
Dagens höjdpunkt på Rix var ändå när Martin Stenmarks låt sjumilakliv spelades. Jag har länge tyckt att det är den sämsta svenska låttext som skrivits på senare år men jag hade aldrig riktigt lyssnat så noga genom hela och nu när jag gjorde det så måste jag ändå säga att den faktiskt inte var så dåligt som jag tidigare tyckt. Det var mycket värre. Den värsta textraden:

Jag vill sparka bakut och göra nåt sjukt

Om det var nån världsomfattande jorbävning för nåt år sen (runt tiden då denna låt skrevs) så vet jag iaf varför. Alla döda textförfattare genom tiderna vände sig i sina gravar. Alltså man kan varken skratta eller gråta åt denna text, man får bara en utryckslös min av avsky eventuellt kan man få fram en deprimerad huvudskakning åt elendät.
Nä, det finns bra svensk musik (Shout Out Louds - Tonight I have to leave it) men den spelas då rakt inte på Rix FM. "Vi underhåller Sverige" säger dom, aldrg känner jag mig ås osvensk som när jkag hör denna slogan för inte fan känner jag mig underhållen.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Du känner inte mej, men du känner min bror så jag var tvungen att snoka på din blogg. xD
Det jag inte förstår är att det inte spelas så många låtar på Rix Fm som finns på Digilistan. Den avspeglar väl på ett ungefär vilken musik som är "inne"? Jo tjena du. Aldrig hörde jag "How to save a life" med The Fray på Rix. Eller My Chemical Romance.
Sjumilakliv. xD Jag tycker att den är bra.

Postat av: Dave

haha jag har dumförklarat rimfm ett par gånger :>> hon , Twain, "that don't impress me much" liras också rätt ofta. Ömsom älskade för MorrronZoo och ömson hatad för den sunkiga musiken =D P3 ska det vara.

2007-07-03 @ 17:23:52
URL: http://davethebabe.wordpress.com
Postat av: Dave

ömsom såklart, om jag skrev något anant ;_;

2007-07-03 @ 17:29:35
URL: http://davethebabe.wordpress.com
Postat av: Ostn himself

Jennie: och vem är din bror om man får fråga?
Dave: Ja P3 ska det vara. Deras Morgonpasset knäcker Morgonzoo 7 dagar i veckan btw.

2007-07-03 @ 18:14:30
URL: http://ostn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback