WWJD

Såg en skräckfilm på 2an ikväll. Eller det var ju egentligen ingen skräckfilm men dokumentären Jesus Camp var som en skräckfilm för mig.
Jesus Camp är som sagt en dokumentär som handlar om ett kristet sommarläger i USA för barn och då är det inget halvmesigt svenskt komfa-läger utan ett läger drivet av läskiga överkristna typer. Jag blir både förbannad och ledsen när jag ser hur barnen (runt 7-12 år) blir hjärntvättade av dom som leder lägret. Samtidigt är det väldigt intressant å se hur sjuk reiligion kan vara.
Personerna bakom filmen har sagt att dom bara ville ge en objektiv bild av lägret så det finns ingen speciell frågeställning eller Science-vs-religion-kinda-thing i dokumentären, förutom en radiopratare som klipps in nu å då och som är emot syftet med lägret (på slutet har dom en intervju med radioprataren och campleadern), men the creepynes på lägret gör den intressant nog.
Jag har inget speciellt mot kristendom eller "vanliga" kristna egentligen men jag kan säga att jag aldrig kännt mig mer nöjd över att vara ateist som när jag såg denna dokumentär.


P.S. WWJD står för What Would Jesus Do å man kan ju undra vad han skulle tycka om ett sådant här läger i hans ära

Kommentarer
Postat av: Emilie

Atetist huh? Varför inte agnostiker?

Postat av: Ostn himself

Varför inte satanist?

2007-07-30 @ 19:38:15
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: Emilie

Varför inte en hinduistisk buddhist?

2007-07-30 @ 20:16:48
URL: http://www.pinkplaze.com
Postat av: Nineve

Det som är skrämmande är att svt köper in en sådan dokumentär, som spär på fördomar och förakt mot en redan föraktad minoritet.
Tänk om man valt att göra en sådan skildring av minoriteten homosexuella.....statligt finansierat förakt av homosexuella skulle aldrig någonsin tillåtas.

2007-07-30 @ 21:19:56
URL: http://nineves.blogspot.com/
Postat av: Ostn himself

För det första så är det klart att en oscar-nominerad dokumentär bör köpas in. För det andra så är det som jag skrev en objektiv bild av lägret inte så att dom prackar på hela filmen om att "kolla hur sjuka dom är". Dom visar bara hur det går till som på det där lägret sen är det väl upp till var och en å tycka dom är sjuka eller inte, så att dom spär på fördomar och förakt tycker jag inte stämmer men däremot visar dom en del av kristendomen som kanske inte är allt för smickrande.

2007-07-30 @ 22:28:24
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: Nineve

Det skulle aldrig accepteras att någon annan minoritet skildrades på det sättet.......exempelvis skulle man aldrig köpa in en dokumentär om homosexuella pedofiler...även om det finns sådana och dokumentären visade en helt riktig bild av dem....för man vet att det skulle öka förföljelsen av homosexuella och spä på fördommar.....
Vilket också den här dokumentären gjort, se bara på ditt eget inlägg......som att det gör dig mer nöjd öaver att vara ateist...även om ateismen har flest människoliv på sitt samvete - både nazismen och kommunismens ildåd har sin grund i ateismen.

2007-08-02 @ 14:43:08
URL: http://nineves.blogspot.com/
Postat av: Ostn himself

Kallar du mig indirekt för nazist och kommunist? taskigt isf. And btw kallar du kristna för en föraktad minoritet? stämmer väl inte riktigt va?
Dessutom som jag sa tidigare så var dokumentären en objektiv bild av det där lägret inte vinklat som något förakt eller nåt, sen är de upp till tittarna om dom vill tycka dom är sjuka eller bara ett gäng trevliga personer, men personer med lite vett bör ju se att det inte riktigt är som det ska. Barn har rätt till att välja och ska inte hjärntvättas på det där sättet.
Men som jag också sa tidigare så har jag inget mot kristendom i sig (även om jag inte tror på det) eller kristna så länge dom inte går till överdrift som en del gjorde i denna dokumentär.

2007-08-02 @ 19:55:48
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: Nineve

Nej kallade inte dig vare sig nazist eller kommunist....utan påpekade helt objektivt att ateismen ligger till grund till båda dessa.
Ja och på samma sätt kan svt köpa in dokumentärer om homosexuella pedofiler som är helt faktaenliga och objektiva....men det gör man inte för man vill inte utsätta människor för ytterligare förakt.....någon sådan försiktighet råder dock inte nrä det gäller kristna. Ja kristna är en föraktad minoritet i sverige.

2007-08-02 @ 23:15:23
URL: http://nineves.blogspot.com/
Postat av: Ostn himself

"Ja kristna är en föraktad minoritet i sverige." Källa på det? Inte många föraktade minoriteter som har ett eget parti i riksdagen. Och om du hittar en dokumentär där homosexuella pedofiler hjärntvättar barn på sommarläger så får du gärna säga till, skulle gärna vilja se den. Sen skulle jag också vilja se statistik på hur många som dödats i "ateismens namn" (och blanda inte in nazism och kommunism denna gång)

2007-08-02 @ 23:44:39
URL: http://ostn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback