Shaun of the Dead

Såg Shaun of the Dead från 2004 av Edgar Wright & Simon Pegg

A romantic comedy. With zombies.
Den "taglinen" summerar brittiska komedin Shaun of the Dead väldigt bra, en regular story med en ovanlig set-up. Handlingen är simpel: Shaun (Simon Pegg) är en looser som bor tillsammans med sin bäste vän Ed (Nick Frost), som är en ännu större looser. En dag tröttnar Shaun's flickvän Liz (Kate Ashfield) på hans attityd och gör slut och det skulle inte kunna bli värre för Shaun. Tills han upptäcker att hela London har förvandlats till zombies. Nu måste han bevisa att han kan lyckas med nånting och rädda sina nära å kära.
Shaun of the Dead är stundtals fullkomligt brilliant med sin typiskt brittiska humor, och större delen av resten av filmen är också väldigt rolig. Ibland är det bara härlig slapstick-humor och ibland sitter man bara och beundrar hur clever den är gjord, som när Shaun först upptäcker om zombie-attackerna när han zappar på TV:n mellan nyhetsprogram och vanliga program, nyhtesuppläsaren säger "religious groups call it Judgement Day. There's..."(shaun byter kanal till VH1 där Smiths låt Panic spelas) "...Panic on the streets of London..." osv. Fullkomligt lysande. Eller som när huvudpersonerna går loss på en zombie med biljardköer i takt med Queen's Don't Stop Me Now som spelas i baren dom tagit skydd i. Återigen lysande.
Manuset är hillarious, Simon Pegg och Nick Frost är ett klockrent komiskt par, och som sagt väldigt typisk brittisk humor som i många fall är så sannslöst roligt (The Office är ju en av mina favoritserier). Jag tycker nog Shaun of the Dead är 2000-talets roligaste film (jag får kanske ångra det uttalandet när jag kom på nån film jag glömt nu) och jag rekommenderar alla att se den.

9/10

Kommentarer
Postat av: rikeman

En av de bästa filmerna som gjorts! Varenda replik är klockren... "You've got red on you." :D

Postat av: Ostn himself

så långt vill jag inte sträcka mig men förjävla kul är den. När dom kastar LP-skivor är så klockrent

2007-05-29 @ 17:57:07
URL: http://ostn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback