Film 07

Förra nyår gjorde jag ett nyårslöfte som jag inte lyckades hålla så jag tänker köra på samma detta år. Löftet är att se 300 filmer under 2008. I fjol kom jag upp i 179 st vilket var lite slött tycker jag och jag tror detkommer gå bättre detta år, hann med att se 3 stycken redan igår.
29 stycken av dom 179 jag såg i fjol släpptes i Sverige under 2007 och dom var i tur och ordning:
 
The Departed: Bra film av med bra skådespel från framförallt DiCaprio. Jag tycker dock att originalet Infernal Affairs är mycket bättre. Sågs på bio. 7,5/10 (läs mer
här)

Ocean's Thirteen: Bättre än tvåan, sämre än ettan. Sågs på bio. 7/10 (läs mer här)

Harry Potter and the Order of the Phoenix: Bättre än 1 & 2, sämre än 3 & 4. känndes mest som en transportsträcka till nästa film. Sågs på bio. 6/10 (läs mer här)

The Simpsons Movie: Riktigt underbar. Som ett extralångt avsnitt av serien och det var det jag ville ha. Sågs på bio.9/10 (läs mer här)

Transformers: Grym CGI och action, dålig film. Sågs på bio. 4,5/10 (läs mer här)

Tenacious D in the Pick of Destiny: Stundtals mycket rolig men detta humor-rockband gjorde sig bättre i tv-avsnitts-format. 6/10

300: Visuellt fullkomligt briljant, i övrigt kanske inte lika briljant men det visuella vägde upp det. 8/10

Pan's Labyrinth: Årets film. Fullkomligt magisk på alla sätt och vis. Sagovärlden kombineras fantastiskt med den verkliga. 9,5/10

Ung Snut: Fransk polisfilm. Lite seg men helt ok. 6/10

Children of Men: Riktigt riktigt snygg och bra film. Clive Owen är underbar i huvudrollen. Och 6-minuters-tagningen *sigh* 9/10

Superbad: Rolig komedi framförallt tack vare sidostoryn med McLovin och dom två korkade poliserna. Sen är ju Michael Cera underbar. Sågs på bio 7/10

Shrek 3: Ettan och tvåan är guld, nu börjar det kännas lite uttjatat. Pepparkaksgubben var nästan enda behållningen. 5/10

Knocked Up: Mycket rolig komedi. Nyskapande men helt vanlig på samma gång. 7.5/10

Hot Fuzz: Inte lika underbar som Shaun of the Dead men ändå helt underbar. Årets "otecknade" komedi. 8/10

Ratatouille: Bra underhållning från Pixar. Som vanligt. 7/10

1408: Tja, ok rysare. Mer psykisk än fysisk skräck vilket jag gillar. 5/10

Sunshine: Bra sci-fi, grymma effekter med hjälp av ljus å kameran. Lite svagt slut kanske. 7.5/10

Hairspray: Musikaler är inte min starka sida men denna var rätt mysig. Kul med Walken å Travolta som ett par. Sågs på bio.  6/10

American Gangster: Jag vart inte så överväldigad av denna gangster-film. Inte så förtjust i Denzel, däremot Russel. 7/10

Rescue Dawn: Mycket bra film med en som vanligt underbar Christian Bale i huvudrollen. 8/10

Shoot 'em Up: Genomusel film. Vill inte säga nåt mer. 2/10 (läs mer här)

Inland Empire: En typisk Lynch-film. Var väldigt trött när jag såg den vilket inte var så bra. 7/10

La vie en rose: Filmen om Edit Piaf. Den var helt ok. Lite lång och för mycket hoppande i tiden. Sågs på bio. 6/10

American Pie 6: Beta House: Kommentarer är överflödiga. 0/10

Eastern Promises: Bra men lite seg, precis som Cronenbergs tidigare film A History of Violence som dock va lite bättre. 7/10

This is England: Fullkomligt udnerbar film, nog bästa efter Pan. Humor och allvar blandas på ett riktigt bra sätt. 9/10

Half Nelson: Ryan Gosling är kanon i huvudrollen och jag älskar ju amerikansk indie-film. 8/10

Zodiac: Efter den lite tveksamma Panic Room så är Fincher tillbaka. Sista 30-45 minuterna var magnifika. 9/10

2007 var sammanfattningsvis ett bra filmår där höjdpunkterna var Pan's Labyrint, This is England, Zodiac, Children of Men och The Simpsons Movie.
Dock ser jag nästan ännu mer fram emot 2008 med titlar som There Will Be Blood, No Country For Old Men, Sweeney Todd, Juno och The Darjeeling Limited


Kommentarer
Postat av: mingla

Är du bra på bloggdesign? Hade behövt lite hjälp i så fall :) Vilken bra blogg du har förresten. Hit kommer jag tillbaka :)

Postat av: Kroffe

Tyvärr så kan jag typ ingenting om bloggdesign så jag kan inte hjälpa dig.
Kul att du gillar bloggen iaf :)

2008-01-02 @ 18:37:57
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: Anonym

Du glömde Iskariot!

2008-01-02 @ 20:05:27
Postat av: Kroffe

Jag har ju inte sett Iskariot.

2008-01-02 @ 21:40:45
URL: http://ostn.blogg.se
Postat av: rikeman

härlig lista :)

2008-01-03 @ 12:47:57
URL: http://rikeman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback